Böbrek Biyopsisi

Konu

Böbrek hastalıkları gelişim zamanına göre akut ya da kronik diye ikiye ayrılır. 3 aydan daha uzun süredir mevcut olan hastalıklar genellikle kronik kabul edilir. Kronik böbrek hastalığının en sık nedeni şeker ve yüksek tansiyondur.

Hangi hastalara biyopsi gerekir?

Böbrek biyopsisi genellikle nedeni bulunamayan ani böbrek yetmezliklerinde, şeker hastalığına bağlı böbrek hastalıklarını başka böbrek hastalıklarından ayırdetmede, protein kaçaklarında, böbrek nakli sonrası gelişen kreatinin yüksekliklerinde tercih edilebilmektedir.

Kronik böbrek hastalığı ileri evredeyse genelde biyopsi yapmak gerekmez ancak erken dönemde hastalığın tanısını netleştirmek ya da eş zamanlı gelişebilecek başka bir böbrek hastalığını dışlamak için biyopsi yapılması gerekebilir.

Ayrıca böbrek de izlenen kitlelerde tanı amaçlı biyopsiler gerekebilir.

Böbrek biyopsisi yapılmasının kaç yolu vardır?

Böbrek biyopsisi ile doku almanın yolu 2 şekildedir. Birinci yol perkütan biyopsidir. Ciltteki iğne deliğinden ultrason yada tomografi kullanılarak ince iğneler ile yapılır. Günümüzde artık kullanılmayan 2. yöntem ise açık cerrahi biyopsidir. Genel anestezi ile ameliyathane yapılır. İşlem riskleri yüksektir.

Böbrek biyopsisi nasıl yapılmaktadır?

Böbrek biyopsisi böbreğin genellikle ani gelişen, ilerleyici ve mevcut testlerle adı konulamayan hastalıklarından şüphelenildiğinse kesin tanıyı koymak için yapılır.

Bu işlem esnasında eş zamanlı olarak ultrason kullanmaktayız ve bu yöntemle böbrekte istenmeyen yaralanmalar(kanamalar) ya da alınan örneğin yetersiz olması gibi durumları en aza indirgemekteyiz.

İşlem lokal anestezi altında yapılmakta olup herhangi bir bayıltma, kesme ya da dikiş atma durumu söz konusu değildir. İşlem yapılan yerde iz kalmaz

Biyopsi esnasında böbrekten 3 ya da 4 tane yaklaşık 2 cm uzunluğunda ve 2-3 mm kalınlığında parça almaktayız.

Her ne kadar kanama riski 10000 de 1 gibi çok düşük bir ihtimal olsa da biyopsi sonrasında hastamızı bir gün gözlem amaçlı yatırmakta ve bir sorun olmazsa ertesi gün taburcu etmekteyiz.

İşlem riskleri nelerdir?

İşlemin en önemli komplikasyonu kanamadır. Kanama kendini genellikle idrarda pıhtılı kan ile belli eder. Bazen hafif ağrı ile birlikte olabilir. Kanamalar genellikle kendiliğinden bir kaç gün içinde durur. Durmadığı zaman radyolojik olarak kanayan bölge tıkanabilir nadiren de cerrahi işlem gerekebilir. Bize sağladığı klinik bilgi göz önüne alındığında bu göze alınabilecek bir risktir.