Böbrek Naklinde Girişimsel İşlemler

• Böbrek nakli; kadavradan yada canlı vericiden alınan sağlıklı böbreğin, yetmezliği olan alıcıya yerleştirilmesi işlemidir.
  • Böbreklerimiz karın içinde her iki tarafta yer alan, kandaki atık maddeleri filtreleyerek atan organlarımızdır. Her iki tarafta idrar kanallarıyla(üreter) birleşerek idrar torbası (mesane) ile ilişkilidir.
  • Böbreğin filtreleme yeteneğinin bozulması ile vücutta sıvı ve atıklar birikir. Tansiyon yükselir ve böbrek yetmezliği gelişir.

Böbrek yetmezliği nedenleri nelerdir?

• Kontrolsüz hipertansiyon
  • Glomerulonefrit hastalıkları
  • Şeker hastalığı
  • Polikistik böbrek hastalığı,
  • Gibi çok sayıda hastalık böbrek yetmezliğine yol açar.

Böbrek nakli sonrası gelişen komplikasyonlar

• Kanama
  • Enfeksiyon
  • Böbrek atar damarının ve/veya toplar damarının tıkanması
  • İdrar yolu anastomozlarının açılması ve idrarın batına kaçması
  • Lenfosel gelişimi
  • Böbrek yetmezliği gelişmesi

Böbrek naklinde girişimsel radyolojik tedaviler

• Böbrek Biyopsi;
    • Böbrek yetmezliğinin yada nakil sonrası gelişen yetmezliğinin tanısının konması ve tedavi planlaması amacıyla biyopsi yapılmaktadır.
    • Böbrek biyopsisi işlemi; ince tru-kut iğnelerle, kolayca yapılabilmekte, genelde kısa süreli yatışlarla hastalarımız taburcu edilebilmektedir.
  • Abse drenaj Katateri yerleştirilmesi;
    • Enfeksiyon varlığı durumunda, eğer nakil böbrek etrafında abse gelişmişse drenaj katateri yerleştirilebilir
    • Bu işlem sırasında ince drenler ultrason- skopi eşliğinde lokal anestezi sonrası ameliyatsız yerleştirmekteyiz. İşlemin süresi 5-10 dk dır. Ağrısız bir işlemdir.
  • Lenfosel tedavisi
    • Lenf sistemi diğer damarlar dan farklı bir sistemdir. Hücreler arası sıvıyı birleşerek ana bir damara (duktus torasikus) dökülür ve lenf sıvısı ana toplar damara ulaşarak kalbe ulaşır.
    • Ameliyat sırasında yaralanan bu damarlar batın içerisinde lenf kaçaklarına yol açar
    • Buradaki tedavi öncelikle kaçağın içerisine dren yerleştirilmesi Eğer gelen sıvı kesilmezse, lenfanjiografi işlemine geçilir.
    • Lenfanjiografi işlemi kasıktaki bir lenf bezine ince bir iğne yerleştirilmesi ve buradan yağlı kontrast madde verilerek hem kaçağın yerinin saptanması amaçlanmaktadır hem de kaçağın tıkanması sağlanmaktadır.
    • İşlem çok basit ve ağrısızdır yatış gerektirmez.
  • İdrar kanallarında tıkanıklıkların tedavisi;
    • İdrar yollarının anastomoz sonrası gelişen darlıklarda idrar böbrek kanallarını genişletir ve böbrek yetmezliği gelişmesine yol açabilir
    • Perkütan Nefrostomi; genişlemiş böbrek kanalları içerisine ince iğne ile girişimleri sonrası dren yerleştirilerek idrarın dışarı alınması sağlanır.
    • Üreteral stent yerleştirilmesi (idrar kanalına) ; bu işlemde mesaneden böbrek içerisine stent yerleştirilir.
    • Balon işlemi; darlıklara Nefrostomi yolu üzerinde (perkütan) balonlarla darlıklar genişletilir.
  • Kanamaların tedavisi
    • Ameliyat sonrası yada biyopsiler sırasında gelişebilecek kanamalar ciddi sorunlara yol açar.
    • Kanamaların durdurulması; kasıktaki atardamardan girilerek böbrekteki kanama yeri gösterilmesi sonrası, kanama koillerle yada sıvı tıkayıcı ajanlarla tıkıyoruz.
  • Böbrek damarlarının tıkanması durumunda tedaviler
    • Böbrek nakil sırasında atardamar ve toplardamarlar bağlanır. Anastomoz darlıkları sonrası damar içerisinde pıhtılar oluşabilmektedir. Yada anastomoz darlığı olmadan hastalardaki pıhtıya yatkınlık benzer sonuçlara yol açabilmektedir.
    • Bu durumlarda anastomoz darlıklarına balon stent işlemleri, pıhtı gelişmesi durumunda pıhtıların çıkarılması işlemini yapmaktayız.
  • İdrar kaçaklarında girişimsel tedaviler
    • İdrar yolu anastomoz kaçakları %1-5 vakada görülmektedir.
    • İdrar kaçağı ciddi enfeksiyon oluşturabilme yeteneği nedeniyle ciddi yaşamsal sorunlara yol açabilmektedir.
    • Böbrek etrafında oluşan idrar sızıntısına (ürinom) konulan drenler yapılan ilk işlemlerimizdir.
    • Kaçağın devam etmesi durumunda Nefrostomi yerleştirilmesi ve üreteral stent konması çoğunlukla tedavi edici olmaktadır. Bu işlemlere rahmen bir kısım hasta ya cerrahi gerekebilmektedir.