Karaciğer Biyopsisi

Karaciğer

• Karaciğer hayati bir organdır, protein ve enzimler üretir, enfeksiyonlarla savaşır, gerekli vitamin ve besinleri depolar ve kanı temizler

Karaciğer biyopsisi kimlere yapılır?

• Kan sonuçlarına göre karaciğer hastalığı düşünülen hastalar.
  • Karaciğerde kitlesi saptanan hastalar

Farklı biyopsi türleri var mı?

• Perkütan biyopsi; sıklıkla kullanılan, ultrason yada tomografi eşliğinde ciltten ince bir iğne ile girilerek yapılır
  • Transjuguler biyopsi, kanamaya meyilli hastalarda boyundaki toplar damardan karaciğere ilerleyerek biyopsi alınır
  • Cerrahi biyopsi, nadiren, başka nedenle ameliyat olan hastalarda ameliyat sırasında karaciğerden parça alınmasıdır.

Karaciğer biyopsisi nasıl yapıyoruz?

• Öncelikle hastanın kan sulandırıcı ilaç kullanımı var mı sorgulanır. Kan değerlerine bakılır. Gerekirse ilaçları kesilir, yerine başka ilaçlar düzenlenir. Düşük kan hücresi sayılarında hastaya kan verilebilir.
  • İşlem ile ilgili hastaya ayrıntılı bilgi veriyoruz. İşlem sırasında ve sonrasında nelere dikkat etmesi gerektiği konusunda
  • Genelde ultrason eşliğinde nadiren tomografi kullanılarak işlemi yapmaktayız. Bu sayede noktasal atışla istediğimiz yerden biyopsi alabilmekteyiz
  • İşlem yaklaşık 5dk sürmektedir.
  • Hastaya biyopsi yapılacak yeri lokal anestezi ile cilt cilt altı kısmını uyuşturuyoruz.
  • Enjektör iğnesinden biraz daha kalın bir iğneyle bir yada bir kaç kez biyopsi yapıyoruz
  • İşlem sonrası spançlarla basınçlı bandaj yapıyoruz. Bu genellikle oluşabilecek kanamanın önüne geçmektedir.
  • Hastamızı 4-5 saat servisimizde dinlendiriyoruz.

Karaciğer biyopsisi acıtır mı?

• Çoğu hastalar da biyopsi yerine yapılan lokal anesteziklerle yeterli olmaktadır. Bu hastalar ağrı hissetmezken sadece baskı hissi duymaktadır.
  • Çok nadir hasta gurubunda lokal anestezikler yetmeyebilir, anksiyetesi olanlar, işlem korkusu yaşayanlarda sedasyon ile işlem kolaylaşmaktadır. Hastalarda herhangi ağrı duymadan işlemler yapılabilmektedir.

Transjuguler biyopsisini nasıl yapıyoruz?

• Kanama riski yüksek ve batın içerisinde yaygın sıvı izlenen hastalarda tercih ediyoruz.
  • Ultrason eşliğinde sağ juguler venden (boyundaki toplardamardan) girilerek, karaciğere yerleştirlen biyopsi seti ile karaciğerden biyopsiler alınır.

Karaciğer biyopsisinin riskleri nelerdir

• Çoğu karaciğer biyopsinin önemli bir komplikasyonu yoktur.
  • Hastalarda en sık görülen problem uzun süre yatmaya bağlı bu bölgede izlenen ağrılardır.
  • Çok nadiren karaciğerden kanama görülebilir.