Pelvik Konjesyon Hastalığı ve Tedavisi

Kadınlarda pelvik(kasık) bölgesindeki ağrılar erkeklere göre sıktır. Kadın hastalıkları, idrar yolu enfeksiyonları en sık nedenlerdendir.

Pelvik konjesyon sendromu daha az sıklıkla görülmekle birlikte, tanıda zorluklar, bilinirliğin az olması nedeniyle tanısı zordur.

Adet dönemleriyle ilişkisiz, künt kasık ağrılarında mutlaka akla gelmelidir. 20-45 yaş arası kadınlarda daha sıktır. Tüm kadınların  %10 unda hastalık görülmektedir.

Hormonlar (östrojen ) pelvik hastalığın oluşmasına yol açtığı düşünülmektedir. Menopoz sonrası şikayetler gerilemektedir.

Hastalık oluşumu;

Özellkle çok doğum yapmış kadınlarda; kasık toplardamarlarının kapakçıklarının bozulup, bu damarların genişlemesi(varis) ile oluşur. Bu genişleyen venler; rahim, yumurtalık ve idrar torbası çevresinde yer almaktadır.

Bazı hastalarda bu bulgular varken, herhangi bir ağrı yoktur. Pelvik varislerin varlığıyla birlikte, hastada ağrıların oluşması durumunda  pelvik konjesyon sendromu adını alır.

Ağrılar;

Ana semptom en az  6 aydan uzun süren ağrıdır. Ağrı genelde hamilelikten sonra başlar.  Künt şekilde, akşama doğru ortaya çıkan, uzun süre ayakta durulduğunda, cinsel ilişki sonrasında görülebilir. Ağrı genelde tek taraflı olup sol tarafta yer alır.

Başka bulgular nelerdir;

Karın alt kesiminde dolgunluk, bacak arasında ve kalçada varisler görülebilmektedir.

Tanı nasıl konur;

Hastalığın teşhisi zordur. Bu bölgedeki  organların(kalın barsak, rahim, yumurtalık, idrar torbası, kas, kemik) ağrıları ile karışır.  Bu nedenler dışlandıktan sonra, karın ultrasonunda yada ilaçlı tomografide rahim ve yumurtalık çevresinde genişlemiş venlerin görülmesi tanı koydurucu olmaktadır.

Hangi hasta tedavi edilmeli;

Ultrason yada BT bulgularının varlığıyla birlikte; hastada bu şikayetlerin olması tedavi gerektir.

Tedavi;

Pelvik konjesyon sendromu acil tedavi gerektiren bir durum değildir. Şikayetlerin ortaya çıkması yada var olan ağrıların artması tedavi gerektirir.

Öncelikle kasık toplardamarın girilerek yumurtalık(over) damarları görüntülenir ve her iki toplar damarın çeşitli materyallerle (koiller, sıvı ajanlar) ile kapatılması (embolizasyon) ile yapılır. Bu işlemle genişlemiş pelvik damarlar kapatılır, akım normal olan damarlara yönelir.

İşlem yaklaşık 1 saat kadar sürer, işlem sonrası, 3-4 saat saatlik gözlem sonra genelde hastalarımız taburcu edilir.

Hastalarımız ertesi gün normal işlerine dönebilmektedir.