Renal arter stenozu(böbrek darlığı)

• Böbrek arterlerinin birinin yada her ikisinde oluşan böbrek kan akımını azaltan darlıktır.
  • Darlık ileri yaşlarda artabilir ve böbrek hasarına yol açabilir. Bu hastalarda ilaçlarla kontrol altına alınamayan tansiyon yükseklikleri görülebilmektedir.

Nedenleri nelerdir?

• %90 neden ateroskleroz(damar sertleşmesi) dur. Tıkayıcı plaklar yağlardan ve kolesterol dan oluşur, bu da damarın sertleşmesine, ve daralmasına yol açar. Böbrek kan akımı azalır.
  • Az bir kısmı fibromusküler displazidir (FMD). FMD, kadınlarda genç insanlarda daha sık görülür.

Hastalar hangi şikayetlerle başvurur?

• Daralan akım ve kan akımının azalması sonrası hastalar kontrolsüz hipertansiyon, kalp yetmezliği akciğer ödemi ve böbrek yetmezliği ile başvurabilmektedir.
  • Böbrek yetmezliği belirtileri halsizlik, nefes darlığı ve yorgunluktur.
  • Var olan hipertansiyonun kötüleşmesi durumunda da renal arter darlığı akla gelmelidir.
  • Bazen de hastalarda herhangi bir şikayet yoktur. Görüntüleme bulguları olarak karşımıza çıkabilir.

Kontrolsüz hipertansiyon sebebi nedir?

• Böbrekler renin adı verilen bir hormon salgılar. Bu hormon kan basıncının düzenlenmesinde önemli rol oynar. Darlık geliştiğinde kan basıncı kontrolü bozulur. Hipertansiyon gelişir.

Tanı nasıl konur?

• Renal arter darlığını teşhis etmek için kullanılan radyolojik testler böbrek doppleri, MR anjiografi, CT anjiografi, kasık anjiografisi dir.

Tedavi de neler yapılır

• Renal arter dalığı ilerleyici bir hastalıktır. Darlık derecesi yıllar geçtikçe artar, şikayetler şiddetlenir. Bu nedenle darlığın açılması önemlidir.
  • Tedavide öncelik tansiyonun medikal kontrolü, yaşam tarzı değişikleridir (spor, az tuzlu, az yağlı diyet).
  • Hastaların kan basıncı kontrolleri sık sık yapılmalıdır.
  • Darlığın açılması amacıyla damarın stentlemesi yapılabilir.

Ne zaman stent uygulanmalıdır?

• Özenle seçilen olgularda stent işlemi iyi tansiyon kontrolünü ve böbrek fonksiyonların normale dönmesini sağlar, kalp yetmezliği gelişimini engeller.
  • Hasta seçiminde yüksek – kontrolsüz hipertansiyon, darlığın ilerlemesi, böbreğin boyutlarının küçülmesi, böbrek fonksiyonların bozulması(kreatinin artışı) ve kalp yetmezliği bulgularının artması(akciğer ödemi) dikkate alınır. Bunların herhangi birinin varlığı darlığın stentlemesini gerektirir.

Stentleme işlemi nasıl yapılır?

• Kasığa yerleştirlen bir tüp ile işlemem başlanır, dar olan böbrek arterine tel-katater ile girilir. Gerekli çaptaki stent darlığa açılarak işlem tamamlanır.
  • İşlem lokal anestezi ile yapılmaktadır. İsteyen hastalarımıza sedasyon uygulayabilmekteyiz.
  • İşlem için bir gün yatış yeterlidir. İşlem süresi bir saattir.